Hogyan válasszunk megfelelő motoros ruházatot

A biztonság mindenhol elsődleges, különösen a motoron. Legyen Ön kezdő motoros vagy 30 éve vezeti a motort, a motorfelszerelés olyan befektetés, amely szó szerint megmenti a bőrét. Természetesen léteznek olcsóbb módok a motorozáshoz, a mindennapokban és nap mint nap látunk átlagos farmernadrágot és pólót az utakon, de tisztában kell lennünk azzal, hogy még a legalapvetőbb motorfelszerelés is hosszú éveken át szolgálhat, természetesen a megfelelő karbantartással.

Kezdetben mindenképpen érdemes feltenni magunknak a kérdést. Mit kell teljesítenie és hogyan kell felszerelni a motorruházatának? Az alábbiakban az alapvető felosztás:

  • Anyag
  • Stílus
  • Bélés
  • Védők
  • Láthatóság
  • Szellőzés


Anyag

Motorruházat két fő kategóriába sorolható: textil és bőr.

Kezdjük tehát a textillel. A mai textil technikai anyagok, mint a poliészter, viaszolt pamut vagy a nagyon jól ismert Cordura (nélon) jobban ellenállnak az időjárás viszontagságainak. Könnyűek, és olyan felszereltségüknek köszönhetően, mint a szellőzőnyílások és a minőségi membránok, remek választást jelenthetnek a legtöbb motoros számára, akik a kényelemre törekednek, például naked, enduro és szúkró motorozás esetén.

A bőr, amely még mindig a legbiztonságosabb anyag a kopás vagy szakadás ellenállása szempontjából, és nélkülözhetetlen minden versenykombinézában, továbbra is népszerű a stíluskedvelők körében, mint a cafe racer, cruiser vagy chopper rajongói között.
A bőr fő hátránya a légáteresztő képességének hiánya. Ezért ajánlott, hogy legalább néhány szellőzőnyílással vagy perforációval rendelkezzen. További hátrányai a nagyobb súly. Azonban a védelmét tekintve meg kell jegyeznünk, hogy a megfelelő karbantartás mellett hosszú éveken át szolgálni fog Önnek.

Stílus

Az alapvető felosztás a csoportokba történik (lásd lent), ahol a legtöbb motorosnak meg kell találnia a helyét. Minden csoportnak megvannak a sajátosságai bizonyos motorruházathoz. Azonban nem kötelező ezen irányelvek szerint járni el, mivel mindannyiunknak más-más igényei lehetnek, legyen szó biztonságról, funkcionalitásról vagy például az illeszkedésről.

Cruiser, chopper

A legtöbb "chopper" ma már nem tud motorozni bőr nélkül, de a kényelmetlen bőr nadrágokat gyakran előnyben részesítik kevlar farmernadrágokkal.

Sport

Ahogy azt már az előző cikkben említettük, a bőr továbbra is verhetetlen anyag a kopás szempontjából. Mind a hobbi, mind a profi versenyzők semmit sem érintenek a bőr kombinézek mellett, attól függően, hogy 1- vagy 2 részes variánst választanak-e. Minden rekreációs "versenyzőnek" mindenképpen ajánljuk a 2 részes variánst, amely természetesen praktikusabb.

Naked

Ez a rendkívül népszerű csoport nagyon széles, talán a legszélesebb motoros palettát rejti magában, amelyek borzasztóan gyorsak lehetnek. Ebben a csoportban megtalálhatók azok a motorosok, akik rövid textil dzsekiket, nadrágokat vagy jeans-eket viselnek, valamint azok, akik a biztonságot részesítik előnyben a 2 részes bőr kombinézekkel.

Utazó, Adventure

Ez a csoport évről évre növekszik, mivel a gyártók szó szerint nagy és kis mennyiségű motorokat bocsátanak a világba. Ahogy a csoport neve is utal, az utazás ma már gyakran összekapcsolódik nagy kilométerfutással, és a motorosnak szó szerint olyan jól kell éreznie magát, mintha egy pamutban lenne, a textil itt egyértelmű győztes, a dzsekik hosszúak és sok szellőző cipzárral vagy panelemmel rendelkeznek, levehető membránnal és hőszigetelő betéttel kell rendelkezniük, valamint rengeteg tárolózsebvel. Ugyanez vonatkozik a textil nadrágokra is.

Szúker

Ma már ezen csoport alatt nem csak unalmas, közeli munka motorokat képzelhetünk el, hanem erős, nagy motorokat is, amelyek teljesítménye meghaladja az 500 cm³-t, ami ezekből a motorokból ideális utazó eszközt tesz. Ha kis szúkert üzemeltet, amit közeli munkára használ, akkor is textil motoros dzsekit kell viselnie védőfelszerelésekkel, a többi tulajdonság pedig plusz pontokat jelent, amelyeket értékelni fog. Ezzel szemben azok számára, akik hosszú távon használják a szúkert, ugyanúgy az Adventure csoporthoz kell választaniuk. Talán csak egy rövid textil dzsekit ajánlanánk, de ez természetesen minden motoros prioritásától és igényétől függ, a textil nadrágoknak pedig levehető betétekkel vagy szellőző cipzárokkal kell rendelkezniük.

Bélés

A témát már részben érintettük az előző bekezdésekben, de érdemes részletesebben is foglalkozni vele. Alapvetően csak 2 variánst különböztetünk meg, amelyekből a belső betétek készülhetnek, ezek a levehető hőbetét és a membrán. Ahogy a nevek is sugallják, a hőbetét hőszigetelést biztosít, és vagy hosszú ujjú, vagy csak belső mellény formájában kerül kivitelezésre.

A membránok esetében ez egy kicsit átfogóbb téma, mivel ahogy talán tudja, a membránoknak számos típusa van, és különböző paraméterekkel rendelkeznek. A legjobbak például a Gore Tex, amelyek vízszintje 28 000 mm és légáteresztő képessége 25 000 g/m²/24h, ami igazán extrém érték, ritkán látott a motorruházatban. Az átlagos utazó számára azonban elegendő lesz az alábbi adat: vízszint 10 000 mm és légáteresztés 10 000 g/m²/24h. Ha hosszú ideig esős időben utazunk, akkor az esőkabát nem hiányozhat a felszerelésünkből.

Védők

Az integrált védőfelszereléseket 3 kategóriába soroljuk a biztonság szintje szerint

  • Homologáció nélküli
  • CE LEVEL 1
  • CE LEVEL 2

Homologáció nélküli védőfelszereléseket mindenképpen nem ajánljuk.

Amikor részletesebben megvizsgáljuk a tanúsított védőket, mindig az EN 1621-1 szabványnak kell megfelelniük a könyökök, vállak, oldalak és térdek védőinek. Természetesen a LEVEL 2 magasabb védelmi szintet jelöl, könnyű PU habból készülnek és nagyon hatékonyan elnyelik az ütközési energiát, valamint a versenykombinézek részei is.

Láthatóság

A visszafényes elemek vagy fluo színek a motorruházaton ma már keresett felszerelések, különösen a test felső részén növelik az Ön láthatóságát. És itt az érvényes szabály, minél nagyobbak a visszafényes elemek, annál jobbak.

Az fények által visszavert fények lehetnek az, ami megmenti Önt egy ütközéstől. Manapság nagyon népszerű, hogy dzsekije fölé visszafényes mellényt viseljen.

Szellőzés

Elsősorban meg kell említeni, hogy nem csak a motorruházatok külső oldalán lévő szellőzőnyílásokról van szó, hanem nagyon fontos, hogy a belső szellőzés is megfelelő legyen, hogy minden úgy működjön, ahogyan kell. A test hőmérsékletének emelkedése meleg nyáron túlzott izzadságot okoz, és fontos, hogy azonnal a testhez közeli réteg hálós (mesh) anyagból készüljön, amely lehetővé teszi a levegő áramlását, és ugyanakkor elvezeti a vízgőzt a testtől.

A dzsekik és nadrágok külső szellőzését ma már számos módon oldják meg, nézzük meg őket részletesebben.

Perforáció – különösen a bőr kombinézeknél ez a leggyakoribb megoldás a hűtésre, azonban stratégiai helyeken kell elhelyezni, mint a mellkas vagy a hónalj, nagyon jól működik már alacsony sebességeknél, legnagyobb hátránya azonban, hogy eső esetén az általa kifolyik víz természetesen, ha a perforáción keresztül vagy annak tetejére nem helyezünk vízálló réteget membrán vagy esőkabát formájában.

Szellőző cipzárok – valószínűleg a leggyakoribb és nagyon funkcionális megoldás a legtöbb bőr és textil dzseki valamint nadrág esetén, nagyon fontos azonban, hogy a cipzár vízálló legyen és stratégiai helyeken legyen elhelyezve, ahol elegendő levegő áramlik.

Szellőző panelek – A legtöbb utazó és mindazok, akik ma sok időt töltenek motorozással, nem elég elégedettek a cipzárok által nyújtott megoldással, így gyakran választják a szellőző panelek variánsát, amelyeket egyszerűen kivenni és a dzseki zsebeiben elrejteni lehet, amelyeken keresztül elegendő levegő áramlik és lehűti Önt.